Viirused ei suuda iseseisvalt paljuneda ja peavad selleks kasutama keharakkusid. Viiruseid on igal pool. Näiteks liiter merevett sisaldab 100 miljardit viirust.

Viirused vajavad tegutsemiseks peremeesrakku. Praegu ringleva Corona viirusega nakatumiseks peaksid sattuma kellegi aevastusvihma kätte või korjama viiruse üles mõnelt pinnalt.

Viirused võivad siseneda nina, suu või naha kaudu. Ükskõik, mis viirusega on tegemist, järgivad nad sarnast tegevuskava.

Joonisel olevad punased spiraaljooned tähistavad viiruse geneetilist materjali. Oranž osa on välimine kest, mis seda kaitseb.

Viirus paljundab ennast raku sees kasutades raku keemilist masinavärki, seejärel purustab raku membraani või hävitab raku ja läheb otsima uut rakku, et paljuneda. Nii käitub gripp, corona jms. HIV paljuneb koos rakuga.

 

Kui me sööme muudab meie keha toidu glükoosiks ehk veresuhkruks, mille viib rakkudeni insuliin. Mida rohkem veresuhkrut, seda magusam elu rakkudel on. Aga see pole üldse mingi lillepidu. Selle magusa vedeliku sees tunnevad ennast hästi ka viirused!

Kõrgem glükoositase rakus soodustas katsel A-gripi genoomi vabanemist tsütoplasmasse, raku sisemisse vesisesse keskkonda (allikas). Viirused tunnevad ennast suurepäraselt sagedase kõrge tärklisesisalduse ja toitainete vaese toidu söömisel nagu näiteks pasta-, riisi-, kartulitoidud, küpsetised, magus, alkohol. Oled mõnus kodu viirustele, kui laod kõhu igapäevaselt kartulit ja makaroni korralikult täis.

Õigesti toitudes saab viiruste elutingimusi kontrollida.

Toitumine, mis stimuleerib energia saamiseks keha oma rasva kasutamist, aitab vähendada haigestumise riski.

Milline siis on see toit, mis aitab püsida terve?

Olulised komponendid immuunsüsteemi tugevdamisel on vitamiinid C, D, E ja mikroelemendid näiteks tsink.

 

C vitamiin

Lehtkapsas
Broccoli
Paprikad
Maguskartul
Marjad
Tomatid

Rohkem, kui sageli leiad kõik need toiduained meie lõuna- või õhtusöökidest ja marjad hommikusöökidest.

 

D-vitamiin

D-vitamiini leidub looduslikult väga vähestes toitudes. Seda toodab ka keha ise, kui päikesevalgusest tulenevad ultraviolettkiired jõuavad nahani ja käivitavad D-vitamiini sünteesi. Külmetushaiguseid esineb kõige rohkem sügisel ja talvel, sest siis on vähe päikesevalgust.
D-vitamiini on vaieldamatult tähtis luude tervisele ja immuunsüsteemi tugevdamiseks.

Lõhe
Heeringas ja sardiinid
Kalamaksa õli
Tuunikala konservid
Kanamuna
D-vitamiini tase munakollases sõltub kana päikese käes viibimisest ja kanasööda D-vitamiini sisaldusest. Sama sööda korral annavad päikesevalguses väljas ringi liikuvad karjamaade kasvatatud kanad mune, mille tase on 3–4 korda kõrgem. Eestis müüdavad munad on tähistatud ning selle abil on lihtne valida paremaid mune. Loe munade pakendite sees olevat märgistust ja jälgi munade tähistusi.

Seened
Seened on ainus naturaalne taimne D-vitamiini allikas.

Eriti lõhe ja munad on sagedased esindajad Heatervis.ee toidulaual

 

Tsink

European Journal of Immunology andmetel vajab inimkeha T-lümfotsüütide (T-rakud) aktiveerimiseks tsinki.
T-rakud on kõvad võitlejad ja astuvad südikalt vastu nakatunud või vähirakkudele. Nad aitavad ka kontrollida immuunrektsioone.

Tsingi puudus võib tõsiselt kahjustada immuunsussüsteemi talitlust.

Tsingirikkad toiduained

Liha
Koorikloomad
Kaunviljad
Sisaldavad 100g kohta 12% tsinki, aga sisaldavad ka fütaate. Need ained pärsivad tsingi ja teiste mineraalide imendumist. See tähendab, et kaunviljadest saadav tsink ei imendu nii hästi kui loomsetest toodetest pärit tsink.

Seemned
Pähklid

 

Siin on vaid pealiskaudne loetelu immuunsüsteemi tugevdavatest toiduainetest.

Süües igapäevaselt mitmekülgset, naturaalset toitu on võimalik muuta oma immuunsüsteem tugevaks ning olla viirustele raskem vastane.

Kahjuks jääb aja jooksul oma fantaasia toidu valikul aina ühekülgsemaks ja lihtsamaks. Ikka on vaja uut inspiratsiooni tervisliku toidu osas. Heatervis.ee toitumiskeskkond keskendub ainult toidule, mis on ühel või teisel moel otseselt kasulik ja toitumisnõustajate poolt koostatud. Nii langeb kaal, kaovad naha ja liigesteprobleemid ning toit aitab ka haiguste osas vastupidavam olla.

Kõikide vajalike toitainete jälgimine igapäevaselt võib osutuda keeruliseks. Seepärast panime kokku keskkonna, mis aitab seda teha.

Registreerudes saad

  • arvutada toiduportsionid oma kehamõõtude alusel, või kasvõi külaliste arvu järgi,
  • teha toidukogused arvestades ka pereliikmetega,
  • koostada ostukorvi,
  • muuta portsioni suurust treening- ja puhkepäeva järgi,
  • jälgida kõikvõimalikke toitaineid, kaasaarvatud eelpool loetletud vitamiinid ja mineraalid.
  • pidada toitumispäevikut jne.

Toitu tervislikult, nii aitad endal ja teistel vähendada haigestumise riski.
Me ei küsi tasu, hakka aga julgelt peale!

Juhend süsteemi kasutamiseks

 

Artikkel on kokkuvõte allolevatest materjalidest, millega soovitan kindlasti lähemalt tutvuda!

https://www.youtube.com/watch?v=K_qmjTJ6RLQ

https://www.sciencedaily.com/releases/2013/12/131215160856.htm

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191115190327.htm

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4251419/

https://science.howstuffworks.com/life/cellular-microscopic/virus-human2.htm

https://www.healthline.com/nutrition/9-foods-high-in-vitamin-d#9